Service Desk vagy sem
Annak ellenére, hogy az Antenna Hungária régóta dolgozik a META-INF-el és a Jira-val, a rendezvény kezdetekor nem volt egyértelmű, hogy a Jira Service Desk (mai nevén Jira Service Management) lesz az a szoftver, ami végül eredményre vezet. Többször felmerült a kérdés, hogy lehetséges-e egy Service Desk folyamatot illeszteni egy olyan rendezvényhez, ahol a gyorsaság mindennél előbbre való. A menedzsmentben nagy szkepticizmus volt a helpdesk ticketekkel kapcsolatban. A vizes VB során összesen 14 darab SLA szerződést kellett kötni a garantált minőség érdekében, amelyeket valamilyen formában le kellett követni. Innentől nem volt kérdés, hogy szükség van egy Service Desk eszközre, amely segítséget nyújt az SLA-k követésében.
Személyazonosság-kezelés
Az IBM Identity Manager-nek köszönhetően ez volt az első világbajnokság, ahol minden egyes wifire vagy hálózatra fellépő felhasználóról pontosan tudta a vállalat, hogy kicsoda, honnan jött, és milyen autentikációval lépett be. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a Jirát az Identity Manager-en és a hozzákötött Active Directory-n keresztül integrálja a vállalat, de a folyamatos frissítések miatt elhúzódott a folyamat. Ennek következményeképp az excelben kiküldött telefonlisták alapján hívogatták a Level 1-esek a Level 2-eseket, akik, ha éppen nem voltak szolgálatban, hiszen reggel hét órától este tízig tartott a verseny, akkor a menedzsment kapta a mérges telefonhívásokat.
Iparág: IT/Telekommunikáció
Régió: Közép-Európa
Elvárások:
Bevezetett termék(ek):
A Jira bevezetésével az összes felhasználó megkapta SMS-ben a hozzá tartozó felhasználónevét és jelszavát, a nem menedzsment szinthez tartozó bejelentések, problémák pedig eltűntek. A Jirába beérkezett az összes bejelentés, a call centeren keresztül pedig közvetlenül az L1-es csapat vette fel az akkreditált felhasználók problémáit a ticketing rendszer segítségével. Azokat a problémákat, amelyeket valamilyen oknál fogva nem tudtak megoldani L1-es szinten, eszkalálták L2-re. Az L2-es csapat e-mail formájában értesítést kapott a bejelentésről, és feldolgozta a felmerült problémákat.
Egy átlagos nap folyamán 100-150 bejelentés érkezett a Jirába, így a vezetőségnek első szintű visszajelzése volt arról, hogy melyek azok a szituációk, amik közvetlen beavatkozást igényelnek. Az akkreditáltak problémáinak kezelésére létrehozott forró drót nagy segítséget jelentett a reakcióidőt illetően.
Riportolás
A cég a riportolásról szóló szerződéses kötelezettségeinek a Jira segítségével egyszerűen eleget tudott tenni, hiszen a vállalat által készített dashboardon folyamatosan megjelentek az adott napra vonatkozó riportok, amelyet a szervezők felé a napi különleges incidensekkel együtt jelentettek be.
Viharos kezdés
Augusztus 7-én éjszaka, mikor a Masters versenyek még el sem kezdődtek, nagy vihar lepte meg Budapestet és pont a Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszodától néhány méterre belecsapott egy villám egy fába. Végigfutott a gyengeáramú hálózaton, kiütött négy darab switchet és az összes kamerát. A gyengeáramú támogató L2-es csapat másnap reggel kicserélte a switcheket és az eszközöket, így a versenyek indulására már minden tökéletesen működött.
Megnövekedett nézőszám
A vizes VB során természetesen az úszás versenyszámok vonzották a legtöbb nézőt, amelyek július 23-án indultak el a Dagály uszodában. Ekkor hihetetlenül nagy mértékben megnőtt a versenyre érkező újságírók és egyéb akkreditáltak bejelentési száma, amely tökéletesen látszott a Jira kimutatásában.
Helyszínek közötti megoszlás
A helyszínek közül természetesen az Aréna vitte a pálmát. Az InterContinental Hotelből rettenetesen sok bejelentés érkezett, hiszen folyamatosan két-háromszáz fős konferenciákat tartottak ott, amiket a helyszínről kellett supportálni. A hibatípusok közül messze a nyomtatás vezetett, így megkövetelték a Level 1-esektől, hogy a papír cserével és elakadással kapcsolatos ügyeket is vigyék fel a rendszerbe.
LED-es TV ügyek
Az üzemeltetési szervezet kialakításakor a broadcast és a közvetítésért felelős csapat teljesen önálló csapatként működött, így ez a felállás megalapozott volt az audio-videó csapat esetében is, akik többségében a LED falakért és TV-kért felelnek. Ennek ellenére az L1 megállás nélkül LED fallal kapcsolatos hibabejelentéseket kapott. A META-INF tanácsára a Jirán belüli változásmenedzsmenttel létrejött az L2 AB csapat, akiket menet közben integráltak a rendszerbe, majd az összes LED fallal kapcsolatos hibát hozzájuk irányították, így ez a probléma is megszűnt.
Vizes VB a META-INF szemszögéből
A rendezvény alatt kulcsfontosságú volt a gyorsaság. A folyamat megkönnyítése érdekében olyan one pager-ek születtek mind az L0-nak, L1-nek, L2-nek és L3-nak, amit elég volt átnézni ahhoz, hogy zökkenőmentesen használni tudják a rendszert. A bejelentő felület annyira egyszerű volt, hogy egy gomb megnyomásával és az utána következő nyolc mező kitöltésével a megfelelő csapathoz érkezett a probléma. Ezt egy másfél órás képzés során tanulta meg az egész szervezői csapat az elejétől a végéig, így nem volt olyan szervező kolléga, aki ne tudta volna kezelni a felületet.
Az L1-es munkatársak Jira felhasználóként eszkalálták az azon a szinten nem megoldható feladatokat L2-es szintre. Az L2-esek voltak a klasszikus megoldó emberek, ők már tudtak keresni a Jirában. L3 szintre már csak valamilyen anyagi vonzattal járó változási kérés vagy az egész rendszerre hatással lévő kérés jutott el, ezekből összesen 29 érkezett. Ebben az esetben a változáskezelési csoportban jóváhagyási workflow-n kellett végigmenni.
Tanulságok
A rendezvény kezdetekor felmerült a kérdés: van-e létjogosultsága egy incidens-kezelő eszköznek egy rendezvény üzemeltetési környezetében?
A Jira integrálásának egyik legnagyobb előnye a mérhetőség, ugyanis az SLA számok segítségével a teljesítési igazolások beérkezésekor pontosan tudták, hogy egy-egy csapat vagy alvállalkozó megfelelően végezte-e a munkáját.
Másrészt óriási tanulság, hogy milyen sokat jelent, ha egyből a megfelelő emberhez jutnak el a problémák ahelyett, hogy hosszas telefonhívások és e-mail kommunikáció által kezelik azokat.
A META-INF törekedett arra, hogy a lehető legegyszerűbb módon alakítsa ki a problémák bejelentésére szolgáló felületet. A végeredmény magáért beszél, mindösszesen 8 mezőt kellett kitölteni, ebből 2 szabad szöveges, a többi választós.
A 2017-es júliusi vizes VB-re való felkészülés üzemeltetési szempontból meglehetősen későn, nagyjából március közepén kezdődött, így rendkívül rövid idő maradt arra, hogy létrejöjjön egy működőképes 150 fős üzemeltetési szervezet. A rendezvény során az Antenna Hungária által szállított összes telekommunikációs eszközt és szolgáltatást üzemeltetni és kezelni kellett, amely rendkívül széles portfóliót takar.
A rendezvényről
A világbajnokság során párhuzamosan öt helyszínen folytak a versenyek, (Dagály uszoda, Batthyány tér, Városliget, Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda és Balatonfüred), ezen kívül az Intercontinental szállóban és további 27 hotelben kellett folyamatos hibaelhárítást végezni. Az Antenna Hungária minden, a rendezvényen megjelenő vendég számára nyújtott WIFI-alapú szolgáltatásokat, de a valódi fókusz az akkreditált személyeken volt (versenyzők, a FINA különböző tisztségviselői, a FINA Family, az orvos csoportok, a dopping ellenőrök és mindenki más, aki a szervezésben részt vett). Összességében az Elit versenyen 13 ezer, míg a Masters rendezvényen csaknem 23 ezer ember informatikai igényeit kellett kielégíteni. Az cég mindehhez 650 számítógépet, 280 nyomtatót, 1200 darab telefont és elképesztő mennyiségű eszközt üzemeltetett folyamatosan a világbajnokság alatt. Összességében 2050 hibajegyet nyitottak a Masters és az Elit versenyek alatt, amelyeket különböző csoportok dolgoztak fel. Az egyszerűség kedvéért az L1-es és az L2-es csoportokon kívül egy L3-as változáskezelő csoport is létrejött, amelyet mind a Jirába integráltak.
Jira Service Management
A Jira Service Management az Atlassian szolgáltatáskezelési megoldása minden csapat számára. Segíti az IT és üzleti cspatokat azáltal, hogy minden csapatot képessé tesz minőségi szolgáltatások gyors nyújtására, átláthatóvá teszi a munkát, és felgyorsítja a munkaáramlást a fejlesztői, az IT és az üzleti csapatok között.
Forrás: Vizes Világbajnokság üzemeltetési oldalról - Magyar Atlassian Meetup,
If you want to try out Email This Issue, check it out on the Atlassian Market Place or contact our team for further assistance!
Service Desk vagy sem
Annak ellenére, hogy az Antenna Hungária régóta dolgozik a META-INF-el és a Jira-val, a rendezvény kezdetekor nem volt egyértelmű, hogy a Jira Service Desk (mai nevén Jira Service Management) lesz az a szoftver, ami végül eredményre vezet. Többször felmerült a kérdés, hogy lehetséges-e egy Service Desk folyamatot illeszteni egy olyan rendezvényhez, ahol a gyorsaság mindennél előbbre való. A menedzsmentben nagy szkepticizmus volt a helpdesk ticketekkel kapcsolatban. A vizes VB során összesen 14 darab SLA szerződést kellett kötni a garantált minőség érdekében, amelyeket valamilyen formában le kellett követni. Innentől nem volt kérdés, hogy szükség van egy Service Desk eszközre, amely segítséget nyújt az SLA-k követésében.
Személyazonosság-kezelés
Az IBM Identity Manager-nek köszönhetően ez volt az első világbajnokság, ahol minden egyes wifire vagy hálózatra fellépő felhasználóról pontosan tudta a vállalat, hogy kicsoda, honnan jött, és milyen autentikációval lépett be. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a Jirát az Identity Manager-en és a hozzákötött Active Directory-n keresztül integrálja a vállalat, de a folyamatos frissítések miatt elhúzódott a folyamat. Ennek következményeképp az excelben kiküldött telefonlisták alapján hívogatták a Level 1-esek a Level 2-eseket, akik, ha éppen nem voltak szolgálatban, hiszen reggel hét órától este tízig tartott a verseny, akkor a menedzsment kapta a mérges telefonhívásokat.
Iparág: IT/Telekommunikáció
Régió: Közép-Európa
Elvárások:
Bevezetett termék(ek):
A Jira bevezetésével az összes felhasználó megkapta SMS-ben a hozzá tartozó felhasználónevét és jelszavát, a nem menedzsment szinthez tartozó bejelentések, problémák pedig eltűntek. A Jirába beérkezett az összes bejelentés, a call centeren keresztül pedig közvetlenül az L1-es csapat vette fel az akkreditált felhasználók problémáit a ticketing rendszer segítségével. Azokat a problémákat, amelyeket valamilyen oknál fogva nem tudtak megoldani L1-es szinten, eszkalálták L2-re. Az L2-es csapat e-mail formájában értesítést kapott a bejelentésről, és feldolgozta a felmerült problémákat.
Egy átlagos nap folyamán 100-150 bejelentés érkezett a Jirába, így a vezetőségnek első szintű visszajelzése volt arról, hogy melyek azok a szituációk, amik közvetlen beavatkozást igényelnek. Az akkreditáltak problémáinak kezelésére létrehozott forró drót nagy segítséget jelentett a reakcióidőt illetően.
Riportolás
A cég a riportolásról szóló szerződéses kötelezettségeinek a Jira segítségével egyszerűen eleget tudott tenni, hiszen a vállalat által készített dashboardon folyamatosan megjelentek az adott napra vonatkozó riportok, amelyet a szervezők felé a napi különleges incidensekkel együtt jelentettek be.
Viharos kezdés
Augusztus 7-én éjszaka, mikor a Masters versenyek még el sem kezdődtek, nagy vihar lepte meg Budapestet és pont a Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszodától néhány méterre belecsapott egy villám egy fába. Végigfutott a gyengeáramú hálózaton, kiütött négy darab switchet és az összes kamerát. A gyengeáramú támogató L2-es csapat másnap reggel kicserélte a switcheket és az eszközöket, így a versenyek indulására már minden tökéletesen működött.
Megnövekedett nézőszám
A vizes VB során természetesen az úszás versenyszámok vonzották a legtöbb nézőt, amelyek július 23-án indultak el a Dagály uszodában. Ekkor hihetetlenül nagy mértékben megnőtt a versenyre érkező újságírók és egyéb akkreditáltak bejelentési száma, amely tökéletesen látszott a Jira kimutatásában.
Helyszínek közötti megoszlás
A helyszínek közül természetesen az Aréna vitte a pálmát. Az InterContinental Hotelből rettenetesen sok bejelentés érkezett, hiszen folyamatosan két-háromszáz fős konferenciákat tartottak ott, amiket a helyszínről kellett supportálni. A hibatípusok közül messze a nyomtatás vezetett, így megkövetelték a Level 1-esektől, hogy a papír cserével és elakadással kapcsolatos ügyeket is vigyék fel a rendszerbe.
LED-es TV ügyek
Az üzemeltetési szervezet kialakításakor a broadcast és a közvetítésért felelős csapat teljesen önálló csapatként működött, így ez a felállás megalapozott volt az audio-videó csapat esetében is, akik többségében a LED falakért és TV-kért felelnek. Ennek ellenére az L1 megállás nélkül LED fallal kapcsolatos hibabejelentéseket kapott. A META-INF tanácsára a Jirán belüli változásmenedzsmenttel létrejött az L2 AB csapat, akiket menet közben integráltak a rendszerbe, majd az összes LED fallal kapcsolatos hibát hozzájuk irányították, így ez a probléma is megszűnt.
Vizes VB a META-INF szemszögéből
A rendezvény alatt kulcsfontosságú volt a gyorsaság. A folyamat megkönnyítése érdekében olyan one pager-ek születtek mind az L0-nak, L1-nek, L2-nek és L3-nak, amit elég volt átnézni ahhoz, hogy zökkenőmentesen használni tudják a rendszert. A bejelentő felület annyira egyszerű volt, hogy egy gomb megnyomásával és az utána következő nyolc mező kitöltésével a megfelelő csapathoz érkezett a probléma. Ezt egy másfél órás képzés során tanulta meg az egész szervezői csapat az elejétől a végéig, így nem volt olyan szervező kolléga, aki ne tudta volna kezelni a felületet.
Az L1-es munkatársak Jira felhasználóként eszkalálták az azon a szinten nem megoldható feladatokat L2-es szintre. Az L2-esek voltak a klasszikus megoldó emberek, ők már tudtak keresni a Jirában. L3 szintre már csak valamilyen anyagi vonzattal járó változási kérés vagy az egész rendszerre hatással lévő kérés jutott el, ezekből összesen 29 érkezett. Ebben az esetben a változáskezelési csoportban jóváhagyási workflow-n kellett végigmenni.
Tanulságok
A rendezvény kezdetekor felmerült a kérdés: van-e létjogosultsága egy incidens-kezelő eszköznek egy rendezvény üzemeltetési környezetében?
A Jira integrálásának egyik legnagyobb előnye a mérhetőség, ugyanis az SLA számok segítségével a teljesítési igazolások beérkezésekor pontosan tudták, hogy egy-egy csapat vagy alvállalkozó megfelelően végezte-e a munkáját.
Másrészt óriási tanulság, hogy milyen sokat jelent, ha egyből a megfelelő emberhez jutnak el a problémák ahelyett, hogy hosszas telefonhívások és e-mail kommunikáció által kezelik azokat.
A META-INF törekedett arra, hogy a lehető legegyszerűbb módon alakítsa ki a problémák bejelentésére szolgáló felületet. A végeredmény magáért beszél, mindösszesen 8 mezőt kellett kitölteni, ebből 2 szabad szöveges, a többi választós.
A 2017-es júliusi vizes VB-re való felkészülés üzemeltetési szempontból meglehetősen későn, nagyjából március közepén kezdődött, így rendkívül rövid idő maradt arra, hogy létrejöjjön egy működőképes 150 fős üzemeltetési szervezet. A rendezvény során az Antenna Hungária által szállított összes telekommunikációs eszközt és szolgáltatást üzemeltetni és kezelni kellett, amely rendkívül széles portfóliót takar.
A rendezvényről
A világbajnokság során párhuzamosan öt helyszínen folytak a versenyek, (Dagály uszoda, Batthyány tér, Városliget, Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda és Balatonfüred), ezen kívül az Intercontinental szállóban és további 27 hotelben kellett folyamatos hibaelhárítást végezni. Az Antenna Hungária minden, a rendezvényen megjelenő vendég számára nyújtott WIFI-alapú szolgáltatásokat, de a valódi fókusz az akkreditált személyeken volt (versenyzők, a FINA különböző tisztségviselői, a FINA Family, az orvos csoportok, a dopping ellenőrök és mindenki más, aki a szervezésben részt vett). Összességében az Elit versenyen 13 ezer, míg a Masters rendezvényen csaknem 23 ezer ember informatikai igényeit kellett kielégíteni. Az cég mindehhez 650 számítógépet, 280 nyomtatót, 1200 darab telefont és elképesztő mennyiségű eszközt üzemeltetett folyamatosan a világbajnokság alatt. Összességében 2050 hibajegyet nyitottak a Masters és az Elit versenyek alatt, amelyeket különböző csoportok dolgoztak fel. Az egyszerűség kedvéért az L1-es és az L2-es csoportokon kívül egy L3-as változáskezelő csoport is létrejött, amelyet mind a Jirába integráltak.
Jira Service Management
A Jira Service Management az Atlassian szolgáltatáskezelési megoldása minden csapat számára. Segíti az IT és üzleti cspatokat azáltal, hogy minden csapatot képessé tesz minőségi szolgáltatások gyors nyújtására, átláthatóvá teszi a munkát, és felgyorsítja a munkaáramlást a fejlesztői, az IT és az üzleti csapatok között.
Forrás: Vizes Világbajnokság üzemeltetési oldalról - Magyar Atlassian Meetup,