This post was last updated more than 1 year ago. Some content may be out of date.
Atlassian bevezetés előtt több nehézségbe is lehet ütközni. Az egyik az, hogy nem tudni, hogy mégis ki fogja a Te projektedet kezelni. Nagyon fontosnak találjuk, hogy mielőtt megkeresnétek minket, már legyen egy összképetek arról, hogy kikkel fogtok együtt dolgozni. Ebből az okból elindítottuk az Atlassian tanácsadóinkkal interjúsorozatunkat.
Sziács László Atlassian tanácsadónk energiájával az egész irodát fel tudja dobni. Életét átitatja a néptánc, a táborok és az Atlassian.
Leges-leges-legelőször nem is az Atlassian termékekről hallottam, hanem a META-INF-ről. Amikor eldöntöttem, hogy az előző munkahelyemet elhagyom, akkor ismerőseim körében kérdezgettem, hogy esetleg tudnak-e ajánlani olyan állást, ahol emberekkel lehet foglalkozni, ugyanakkor termékekkel is, és egy kicsit sales-es vonal is benne van. Ekkor említették ismerősök, hogy Attiláék éppen ilyesmi pozícióra keresnek embert. Leültem beszélgetni a META-INF-es csapattal, és ekkor hallottam először az Atlassianról.
A felvételimnek egy igazán rendhagyó története van. A próbafeladatom során egy Jira konfigurációt kellett megvalósítanom. Én ekkor jeleztem, hogy semmi tapasztalatom nincs az Atlassian eszközökkel, de válaszul csak annyit reagáltak, hogy "nem baj, csak csináld meg". Meg is csináltam a Jira-ra szánt feladatot... Confluence-ben! A feladat végzése során kicsit furának találtam, hogy egy ilyen rendszerben kell a folyamatokat felvenni, de csak mentem tovább. Ugyanis a feladatleírásban nem volt egy pontos, mély leírás arról, hogy mit kell használni, csupán annyi, hogy Atlassian eszközökkel kell megoldani. A feladat leírása Confluence-ben volt, így egyértelműnek gondoltam, hogy ezt használva kell megoldani a feladatot. Miután beküldtem a feladatot jól kinevettek, viszont szimpatikus volt számukra a kreativitásom, hogy még Confluence-ben is megoldottam azt, amit Jira-ban kellett volna... Így kezdődtek az Atlassian-os ismereteim.
Mérnökinformatikusként végeztem, egyetem után Android programozóként helyezkedtem el. Utána dolgoztam interface fejlesztői, konzulensi pozícióban. Itt sokat foglalkoztam emberekkel, és igényfelméréssel is. Ezután egy cég informatikai osztályán helyezkedtem el System Analyst-ként. Ez legfőképp arról szólt, hogy az ügyfelek igényeit megértsem, illetve a technológiai újításokat kutassam, alkalmazzam. Ezt követően informatikát kezdtem el tanítani egy iskolában. 2-3 év után éreztem úgy, hogy bár szeretek tanítani, valami mással szeretnék foglalkozni, ezután találtam rá a META-INF-re.
Nekem nagy előnyt jelent a rugalmasság. Tanárként is nagyon szerettem, hogy a fix tanórákon kívül, akkor dolgozhattam amikor akartam. Nagyon szeretem a META-INF-nél, hogy minden napom lehet egyedi. Nincs megkötve, hogy mindennap 8 és 5 között bent kell lennem, ennél rugalmasabb a helyzetünk, ugyanakkor fontos, hogy 2 órán belül tudjunk 10 és 4 között válaszolni a Slack üzeneteinkre... Ha napközben egy magán program közbejön, és ha a csapat részéről sincs akadálya, megtehetem, hogy reggel korábban kezdek vagy este bepótolom a munkát.
META-INF családias légkörét is kedvelem, azt, hogy csapateseményeket szervezünk, figyelünk egymásra. A pandémiás helyzet megnehezítette azt, hogy szorosan tudjunk kapcsolódni egymáshoz, de így is kihoztuk a maximumot. Illetve szerintem egy kicsit másképp látjuk a világot a META-INF-nél, nem annyira fekete-fehér, igyekszünk inkább helyzetfüggően cselekedni, reagálni.
Az esküvőnket is Atlassian segítségével terveztük meg a feleségemmel, Lucával. Az egyes témakörök voltak az egyes epic-ek, például a torta, helyszín, zenekar... És a témán belüli opciók az epic-ek alatt jelentek meg, és az opciókon belül is lehetett még alfeladatot felvenni, például XY-t felhívni, ezt-azt elküldeni neki, stb. Amit ebben a szervezésben nagyon szerettem, az a KANBAN board. Nagyon egyszerűen és gyorsan láthattam, hogy mi az, amivel foglalkoznom kell, mik az aktuális feladataim. Igyekszem mindig a sürgősségi és fontossági szempontoknak megfelelő mátrix alapján beállítani a feladatok prioritását, és ez alapján könnyű vizualizálni a táblán a fontos feladatokat. Tehát nekem most a KANBAN board a kedvencem.
Jelenleg a tanácsadói csapat vezetőjeként kevesebb időt tudok fordítani tanácsadásra, amikor még teljes állású tanácsadóként dolgoztam, ami az egyik kedvencem volt, az az ügyfelekkel való kapcsolattartás. Nagyon szeretek az ügyfelekkel kommunikálni, és azt érezni a végén, hogy hálásak az eredményért. Persze ez nem mindig egyszerű, és van olyan helyzet, hogy nem találjuk meg a közös hangot, akkor egyszerűen el kell engedni egymást. Ki kell tudni mondani, hogy sajnos nem egymást keressük.
Másik része a tanácsadói munkának, amit nagyon szeretek, hogy tudunk segíteni hatékonyan együttműködni másoknak. Sokkal fontosabb számunkra a profit felett, hogy használható, mindennapokat megkönnyítő megoldást tudjunk nyújtani ügyfeleinknek.
Harmadikként azt emelném ki, hogy nagyon izgalmas, amikor egy ügyfélkapcsolatból egy baráti kapcsolat kerekedhet. Egy közepes vagy hosszabb közös munka után ez gyakran előfordul. Közös egyeztetés során, ha beszélünk a "Helló, mi újság, minden rendben megy?", nem kizárólag a Jira-s dolgokra, Atlassian-os témákra korlátozódik, akár arról is szoktunk beszélni a szakmai kérdések után, hogy kivel épp mi történik. Volt, aki lakást felújított, és arról is beszélgettünk, hogy milyen nehézségei vannak ezzel kapcsolatban.
Volt egy ügyfelünk, aki vízgazdálkodással foglalkozik, és szerette volna a Jira-t használni. Méghozzá úgy, hogy bele kellett integrálni a Jira-ba térképvázlatokat úgy, hogy ha a munkatársuk kimegy a helyszínre egy táblagéppel, akkor csak rá tudjanak bökni, hogy a Jira információi alapján itt kell megjavítani a hibákat. Végül sajnos ez a projekt nem jött össze, de a pre-sales alatt ez egy nagyon izgalmas kihívás volt. Érdekes volt megvizsgálni, hogy egy ennyire különleges területre hogyan lehetne bevezetni a Jira-t. Hasonló volt, amikor egy építész irodának segítettünk a terv-validációs rendszerét megvalósítani. Egy Gantt-diagrammon volt látható például, hogy a különböző építési fázisok hogyan kapcsolódnak egymáshoz, milyen hatással vannak egymásra a folyamatok, hogyan tolódnak el a határidők, ha valami változik.
Nemrég körvonalazódott, hogy a legnagyobb kihívásom az, hogy határokat - és jó határokat - találjak az alsó és a felső szinttel egyaránt. Olyan csapatot vezetni, akik elégedettek, nem túlterheltek és szeretik azt csinálni, amit csinálnak, és olyan vezetőséggel tárgyalni, akik meg tudnak elégedni a mi munkánkkal. A transzparens kommunikáció a három szint között a legnagyobb kihívás most.
Egyben erőssége és gyengesége is a csapatnak, hogy fáradhatatlanul küzdünk azért, hogy megoldásokat találjunk. Néha szerintem nehezen ismerjük fel, hogy az adott helyzetre mi nem tudunk megoldást kínálni. Ugyanakkor ez a legnagyobb erősségünk is. Nem hagyjuk annyiban a feladatokat, hanem a végletekig küzdünk. Pont emiatt elégedettek sokszor velünk az ügyfelek... Ezen felül nagyon emberközpontúak vagyunk. Nekünk az ügyfél az nem egy tárgy, egy cikk, hanem élő ember egy cégnél. Emiatt igyekszünk időben kommunikálni, a legőszintébbnek lenni, és a lehető leghatékonyabban kiszolgálni a kéréseket.
Több eset is beugrik...
Az egyik amikor egy nagy bankkal dolgoztunk, és még az Atlassian tanácsadói pályám elején voltam. Alig dolgoztam pár hónapja, de már a minősítéseim megvoltak, és Attila bedobott a mélyvízbe. Elmentünk egy megbeszélésre, és ott az ügyfél csapat vezetője pont mondta, hogy nagyon sokszor voltak olyan helyzetben, hogy egy cég eladott egy nagyon magas szintű tanácsadói szolgáltatást a bemutatókon, majd amikor beindult a projekt, egy kezdőt raktak rá, aki egy nagyon gyenge munkát hozott. Ezzel utalva rám... Mi mondtuk, hogy nem kezdőről van szó, én egy magas minősítésekkel elismert ember vagyok. Ez elég izgalmas volt, mert a projekttapasztalatom az kevés volt még. Végül a projektzárásnál az ügyfél nagyon magas szintű elégedettséget mutatott, olyannyira, hogy még egy projektzáró vacsorára is meghívtak bennünket. Az egész projektcsapat, és mi, a META-INF voltunk ott. Ez volt az egyik kedvencem... Amikor az ügyfél végül elégedett, szereti, amit csináltunk, és ebből a tapasztalatból még származhat további megrendelés is. Azóta is tartjuk a kapcsolatot, járnak is a rendezvényeinkre.
A másik, amikor még szintén kezdő voltam, és Székesfehérvárra jártunk le Tibivel egy könnyűipari technikával foglalkozó céghez. Azt kérte az ügyfél, hogy az elmúlt 4-5 év feladatainak állományát importáljuk be. Ez Jira issue számban körülbelül 800 000-re tehető, és mindezt egy három szintű struktúrában. Az ügyfél nagyon szkeptikus volt az elején, hogy ez sikerülni fog-e, de végül nagyon elégedett volt. Nagyon sok közös munka árán sikerült ez! Az is nagyon szuper volt, hogy ezzel az ügyféllel több szálon dolgoztunk együtt, és együtt utaztunk oda Tibivel – miközben mindig tök jó szakmai beszélgetések folytak – és utána mindketten mentünk tovább a saját megbeszéléseinkre az ügyfélnél. Majd a nap végén hazamentünk együtt, és megbeszéltük, hogy mi történt. Nagyon örültem, hogy szakmailag, emberileg is tudtam az egyik munkatársammal kapcsolatot kialakítani, és a munkámban is sikerült specifizálódnom egy irányba, sőt az ügyfelünk is elégedett volt. Egyébként még a mai napig is szoktunk együtt dolgozni velük! :)
Több fontos tulajdonsága is van szerintem.
Az egyik a pontosság. Nagyon precíznek kell lennünk akár az elszámolásban, akár a külső és belső kommunikációnkban, hiszen a saját működésünknek az alapja a pontosság. A tanácsadói csapatban kivételesen fontos a worklogolás, nagyjából 15-30 perces időintervallumokra le kell tudnunk bontani az ügyfelenkénti és egyéb feladatainkra szán időt egyaránt, ami nem túl egyszerű.
Másrészről az újdonságra való nyitottság elengedhetetlen, ugyanis ez a terület nem olyan, hogy egyszer kialakult, és azt mindenki jól megtanulja és kész. Az Atlassian egy elég intenzíven fejlődő világot képvisel. Az "End of Server" kampány kezdetén nekünk erősen bele kellett tanulnunk a Cloud világába. A magyarországi piacon előtte ez nem volt igazán keresett, emiatt sok időt kellett fektetnünk a képzéseinkbe, különböző oklevelek, minősítések megszerzésébe, Érdekesség lehet, hogy a mi csapatunkban célunk, hogy egyenként minden hónapban legalább 8 órát tanulással töltsünk. Ilyenkor sokszor a Jira-nak az új relase note-ját olvassuk vagy épp egy érdekes addon-nal ismerkedünk.
Ez a bejegyzés több mint 1 éve frissült utoljára, a tartalom bizonyos elemei elavultak lehetnek.
Atlassian bevezetés előtt több nehézségbe is lehet ütközni. Az egyik az, hogy nem tudni, hogy mégis ki fogja a Te projektedet kezelni. Nagyon fontosnak találjuk, hogy mielőtt megkeresnétek minket, már legyen egy összképetek arról, hogy kikkel fogtok együtt dolgozni. Ebből az okból elindítottuk az Atlassian tanácsadóinkkal interjúsorozatunkat.
Sziács László Atlassian tanácsadónk energiájával az egész irodát fel tudja dobni. Életét átitatja a néptánc, a táborok és az Atlassian.
Leges-leges-legelőször nem is az Atlassian termékekről hallottam, hanem a META-INF-ről. Amikor eldöntöttem, hogy az előző munkahelyemet elhagyom, akkor ismerőseim körében kérdezgettem, hogy esetleg tudnak-e ajánlani olyan állást, ahol emberekkel lehet foglalkozni, ugyanakkor termékekkel is, és egy kicsit sales-es vonal is benne van. Ekkor említették ismerősök, hogy Attiláék éppen ilyesmi pozícióra keresnek embert. Leültem beszélgetni a META-INF-es csapattal, és ekkor hallottam először az Atlassianról.
A felvételimnek egy igazán rendhagyó története van. A próbafeladatom során egy Jira konfigurációt kellett megvalósítanom. Én ekkor jeleztem, hogy semmi tapasztalatom nincs az Atlassian eszközökkel, de válaszul csak annyit reagáltak, hogy "nem baj, csak csináld meg". Meg is csináltam a Jira-ra szánt feladatot... Confluence-ben! A feladat végzése során kicsit furának találtam, hogy egy ilyen rendszerben kell a folyamatokat felvenni, de csak mentem tovább. Ugyanis a feladatleírásban nem volt egy pontos, mély leírás arról, hogy mit kell használni, csupán annyi, hogy Atlassian eszközökkel kell megoldani. A feladat leírása Confluence-ben volt, így egyértelműnek gondoltam, hogy ezt használva kell megoldani a feladatot. Miután beküldtem a feladatot jól kinevettek, viszont szimpatikus volt számukra a kreativitásom, hogy még Confluence-ben is megoldottam azt, amit Jira-ban kellett volna... Így kezdődtek az Atlassian-os ismereteim.
Mérnökinformatikusként végeztem, egyetem után Android programozóként helyezkedtem el. Utána dolgoztam interface fejlesztői, konzulensi pozícióban. Itt sokat foglalkoztam emberekkel, és igényfelméréssel is. Ezután egy cég informatikai osztályán helyezkedtem el System Analyst-ként. Ez legfőképp arról szólt, hogy az ügyfelek igényeit megértsem, illetve a technológiai újításokat kutassam, alkalmazzam. Ezt követően informatikát kezdtem el tanítani egy iskolában. 2-3 év után éreztem úgy, hogy bár szeretek tanítani, valami mással szeretnék foglalkozni, ezután találtam rá a META-INF-re.
Nekem nagy előnyt jelent a rugalmasság. Tanárként is nagyon szerettem, hogy a fix tanórákon kívül, akkor dolgozhattam amikor akartam. Nagyon szeretem a META-INF-nél, hogy minden napom lehet egyedi. Nincs megkötve, hogy mindennap 8 és 5 között bent kell lennem, ennél rugalmasabb a helyzetünk, ugyanakkor fontos, hogy 2 órán belül tudjunk 10 és 4 között válaszolni a Slack üzeneteinkre... Ha napközben egy magán program közbejön, és ha a csapat részéről sincs akadálya, megtehetem, hogy reggel korábban kezdek vagy este bepótolom a munkát.
META-INF családias légkörét is kedvelem, azt, hogy csapateseményeket szervezünk, figyelünk egymásra. A pandémiás helyzet megnehezítette azt, hogy szorosan tudjunk kapcsolódni egymáshoz, de így is kihoztuk a maximumot. Illetve szerintem egy kicsit másképp látjuk a világot a META-INF-nél, nem annyira fekete-fehér, igyekszünk inkább helyzetfüggően cselekedni, reagálni.
Az esküvőnket is Atlassian segítségével terveztük meg a feleségemmel, Lucával. Az egyes témakörök voltak az egyes epic-ek, például a torta, helyszín, zenekar... És a témán belüli opciók az epic-ek alatt jelentek meg, és az opciókon belül is lehetett még alfeladatot felvenni, például XY-t felhívni, ezt-azt elküldeni neki, stb. Amit ebben a szervezésben nagyon szerettem, az a KANBAN board. Nagyon egyszerűen és gyorsan láthattam, hogy mi az, amivel foglalkoznom kell, mik az aktuális feladataim. Igyekszem mindig a sürgősségi és fontossági szempontoknak megfelelő mátrix alapján beállítani a feladatok prioritását, és ez alapján könnyű vizualizálni a táblán a fontos feladatokat. Tehát nekem most a KANBAN board a kedvencem.
Jelenleg a tanácsadói csapat vezetőjeként kevesebb időt tudok fordítani tanácsadásra, amikor még teljes állású tanácsadóként dolgoztam, ami az egyik kedvencem volt, az az ügyfelekkel való kapcsolattartás. Nagyon szeretek az ügyfelekkel kommunikálni, és azt érezni a végén, hogy hálásak az eredményért. Persze ez nem mindig egyszerű, és van olyan helyzet, hogy nem találjuk meg a közös hangot, akkor egyszerűen el kell engedni egymást. Ki kell tudni mondani, hogy sajnos nem egymást keressük.
Másik része a tanácsadói munkának, amit nagyon szeretek, hogy tudunk segíteni hatékonyan együttműködni másoknak. Sokkal fontosabb számunkra a profit felett, hogy használható, mindennapokat megkönnyítő megoldást tudjunk nyújtani ügyfeleinknek.
Harmadikként azt emelném ki, hogy nagyon izgalmas, amikor egy ügyfélkapcsolatból egy baráti kapcsolat kerekedhet. Egy közepes vagy hosszabb közös munka után ez gyakran előfordul. Közös egyeztetés során, ha beszélünk a "Helló, mi újság, minden rendben megy?", nem kizárólag a Jira-s dolgokra, Atlassian-os témákra korlátozódik, akár arról is szoktunk beszélni a szakmai kérdések után, hogy kivel épp mi történik. Volt, aki lakást felújított, és arról is beszélgettünk, hogy milyen nehézségei vannak ezzel kapcsolatban.
Volt egy ügyfelünk, aki vízgazdálkodással foglalkozik, és szerette volna a Jira-t használni. Méghozzá úgy, hogy bele kellett integrálni a Jira-ba térképvázlatokat úgy, hogy ha a munkatársuk kimegy a helyszínre egy táblagéppel, akkor csak rá tudjanak bökni, hogy a Jira információi alapján itt kell megjavítani a hibákat. Végül sajnos ez a projekt nem jött össze, de a pre-sales alatt ez egy nagyon izgalmas kihívás volt. Érdekes volt megvizsgálni, hogy egy ennyire különleges területre hogyan lehetne bevezetni a Jira-t. Hasonló volt, amikor egy építész irodának segítettünk a terv-validációs rendszerét megvalósítani. Egy Gantt-diagrammon volt látható például, hogy a különböző építési fázisok hogyan kapcsolódnak egymáshoz, milyen hatással vannak egymásra a folyamatok, hogyan tolódnak el a határidők, ha valami változik.
Nemrég körvonalazódott, hogy a legnagyobb kihívásom az, hogy határokat - és jó határokat - találjak az alsó és a felső szinttel egyaránt. Olyan csapatot vezetni, akik elégedettek, nem túlterheltek és szeretik azt csinálni, amit csinálnak, és olyan vezetőséggel tárgyalni, akik meg tudnak elégedni a mi munkánkkal. A transzparens kommunikáció a három szint között a legnagyobb kihívás most.
Egyben erőssége és gyengesége is a csapatnak, hogy fáradhatatlanul küzdünk azért, hogy megoldásokat találjunk. Néha szerintem nehezen ismerjük fel, hogy az adott helyzetre mi nem tudunk megoldást kínálni. Ugyanakkor ez a legnagyobb erősségünk is. Nem hagyjuk annyiban a feladatokat, hanem a végletekig küzdünk. Pont emiatt elégedettek sokszor velünk az ügyfelek... Ezen felül nagyon emberközpontúak vagyunk. Nekünk az ügyfél az nem egy tárgy, egy cikk, hanem élő ember egy cégnél. Emiatt igyekszünk időben kommunikálni, a legőszintébbnek lenni, és a lehető leghatékonyabban kiszolgálni a kéréseket.
Több eset is beugrik...
Az egyik amikor egy nagy bankkal dolgoztunk, és még az Atlassian tanácsadói pályám elején voltam. Alig dolgoztam pár hónapja, de már a minősítéseim megvoltak, és Attila bedobott a mélyvízbe. Elmentünk egy megbeszélésre, és ott az ügyfél csapat vezetője pont mondta, hogy nagyon sokszor voltak olyan helyzetben, hogy egy cég eladott egy nagyon magas szintű tanácsadói szolgáltatást a bemutatókon, majd amikor beindult a projekt, egy kezdőt raktak rá, aki egy nagyon gyenge munkát hozott. Ezzel utalva rám... Mi mondtuk, hogy nem kezdőről van szó, én egy magas minősítésekkel elismert ember vagyok. Ez elég izgalmas volt, mert a projekttapasztalatom az kevés volt még. Végül a projektzárásnál az ügyfél nagyon magas szintű elégedettséget mutatott, olyannyira, hogy még egy projektzáró vacsorára is meghívtak bennünket. Az egész projektcsapat, és mi, a META-INF voltunk ott. Ez volt az egyik kedvencem... Amikor az ügyfél végül elégedett, szereti, amit csináltunk, és ebből a tapasztalatból még származhat további megrendelés is. Azóta is tartjuk a kapcsolatot, járnak is a rendezvényeinkre.
A másik, amikor még szintén kezdő voltam, és Székesfehérvárra jártunk le Tibivel egy könnyűipari technikával foglalkozó céghez. Azt kérte az ügyfél, hogy az elmúlt 4-5 év feladatainak állományát importáljuk be. Ez Jira issue számban körülbelül 800 000-re tehető, és mindezt egy három szintű struktúrában. Az ügyfél nagyon szkeptikus volt az elején, hogy ez sikerülni fog-e, de végül nagyon elégedett volt. Nagyon sok közös munka árán sikerült ez! Az is nagyon szuper volt, hogy ezzel az ügyféllel több szálon dolgoztunk együtt, és együtt utaztunk oda Tibivel – miközben mindig tök jó szakmai beszélgetések folytak – és utána mindketten mentünk tovább a saját megbeszéléseinkre az ügyfélnél. Majd a nap végén hazamentünk együtt, és megbeszéltük, hogy mi történt. Nagyon örültem, hogy szakmailag, emberileg is tudtam az egyik munkatársammal kapcsolatot kialakítani, és a munkámban is sikerült specifizálódnom egy irányba, sőt az ügyfelünk is elégedett volt. Egyébként még a mai napig is szoktunk együtt dolgozni velük! :)
Több fontos tulajdonsága is van szerintem.
Az egyik a pontosság. Nagyon precíznek kell lennünk akár az elszámolásban, akár a külső és belső kommunikációnkban, hiszen a saját működésünknek az alapja a pontosság. A tanácsadói csapatban kivételesen fontos a worklogolás, nagyjából 15-30 perces időintervallumokra le kell tudnunk bontani az ügyfelenkénti és egyéb feladatainkra szán időt egyaránt, ami nem túl egyszerű.
Másrészről az újdonságra való nyitottság elengedhetetlen, ugyanis ez a terület nem olyan, hogy egyszer kialakult, és azt mindenki jól megtanulja és kész. Az Atlassian egy elég intenzíven fejlődő világot képvisel. Az "End of Server" kampány kezdetén nekünk erősen bele kellett tanulnunk a Cloud világába. A magyarországi piacon előtte ez nem volt igazán keresett, emiatt sok időt kellett fektetnünk a képzéseinkbe, különböző oklevelek, minősítések megszerzésébe, Érdekesség lehet, hogy a mi csapatunkban célunk, hogy egyenként minden hónapban legalább 8 órát tanulással töltsünk. Ilyenkor sokszor a Jira-nak az új relase note-ját olvassuk vagy épp egy érdekes addon-nal ismerkedünk.