Rendszerek és emberek

November 5, 2024
Rendszerek és emberek

This post was last updated more than 1 year ago. Some content may be out of date.

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt. A beszélgetésünk apropója egy felmérés volt, amiben CIO-kat és technológiai vezetőket kérdeztünk, mit gondolnak a produktív munkavégzésről, cégük belső működéséről és saját szerepükről a szervezetben.

A felmérés tavaszi, országos, reprezentatív kutatásunkat, a Nagy Produktivitás Körképet egészíti ki, melyben 1000 magyar fehérgalléros dolgozót kérdeztünk hasonló témákban. A CIO-kat szondázó, mostani kutatásunk egészen az év végéig tart, hogy ennek eredményét is minél több válasszal tehessük reprezentatívvá. (A felméréshez ITT lehet csatlakozni, mindenkit várunk szeretettel!)

Addig is ízelítőül megosztunk néhány érdekes tanulságot az eddig lefolytatott közel két tucat interjúból. Beszélgetőtársaink között akadt nagy webáruház, globális tanácsadó cég és közmű vállalat informatikai vezetője éppúgy, mint gyógyszeripai, FMCG és média vállalat CIO-ja.

CIO vagy? Mi a szupererőd?

A klasszikus felfogás szerint a CIO az a menedzser, akit elsősorban kiemelkedő technológiai tudása emel a vezetői pozícióba. De vajon mennyire helytálló ez 2024-ben? Megkérdeztük, melyik az a három tulajdonság, ami egy sikeres CIO-t jellemez. Ezek voltak a választási lehetőségek: analitikus vagy szintetizáló látásmód, komplexitás átlátása, kiemelkedő intelligencia, empátia, kiváló kommunikációs képesség, szervezési képesség, kreativitás.

A válaszok alapján a CIO elsőszámú szuperereje a komplexitás átlátása, ami nem meglepő egy olyan szerepkörben, ahol rengeteg rendszer, folyamat és ember működését kell kézben tartani. Ezt követően az analitikus látásmódot, és a szervezőképességet említették a legtöbben. Azaz összességében olyan képességeket, amelyek a szervezet más vezetőire is könnyen vonatkoztatható, általános menedzseri erényeket képviselnek.

Rendszerek vagy emberek?

Érdekes, hogy a kiváló kommunikációs képességet jelentősen többre értékelték (ez a skill a  középmezőnyben kapott helyet), mint az utolsóként említett kiemelkedő intelligenciát. Amikor pedig azt kérdeztük tőlük, munkájuk során mivel foglalkoznak többet, rendszerekkel vagy emberekkel, csaknem háromnegyedük az utóbbit említette. 

Ennél is izgalmasabb, hogy a „Kettő közül melyikre szeretne több időt fordítani a jövőben?” kérdésre ugyancsak az emberekre esett a legtöbb választás. Bár e válaszok egyelőre nem tekinthetők reprezentatívnak, mégis sejtetnek valamit a CIO új szerepköreiről, melyek között az infrastruktúra, technológia uralása mellett egyre  fontosabbá válik az emberekkel való kapcsolatépítés a szervezeten belül. Akadt olyan is, akit a „szakmától” mára olyannyira elvon az új szerep, hogy – saját szavaival – ma már „van egy kis honvágya” a rendszerek iránt.

Nem mindig értik egymást a vezetők

A Nagy Produktivitás Körkép egyik meglepő tanulsága volt, hogy gyakran hiányzik a szervezeten belüli közös nyelv. Az ott megkérdezett munkatársak csaknem negyede úgy érzete, nem tudják megértetni magukat az IT feladatokat ellátó kollégákkal. Olyan, mintha „odaát” egyszerűen más nyelvet beszélnének. 

A nyelvi nehézségeket mindenki a maga szintjén érzi: a beszélgetéseinken résztvevő CIO-k több mint egyharmada vallotta be, hogy gyakran ő is nehezen ért szót vezetőtársaival. Elsősorban a pénzüggyel, majd a jogi és compliance osztállyal – vélhetően részben azért, mert a felmérés alapján egy CIO-nak velük akad a legtöbb dolga a hétköznapokon. Előbbivel az elkölthető  büdzsé kapcsán, utóbbival egyéb engedélyezési kérdésekben. 

Bár volt, aki a társvezetők informatikai tájékozottságának hiányában látja a problémát, találkoztunk konstruktívabb véleménnyel is: „Az üzletnek nyitottnak kell lennie az IT kifejezéseire, és fel kell szednie egy-két kifejezést, az IT-snak viszont beszélnie kell az üzlet nyelvét.

„A CEO hozza az igényeket, a CIO a megoldásokat”

Egy beszélgetőtársunk ezzel a tételszerű mondattal fogalmazta meg, mi a munkamegosztás az üzlet és az IT között a saját cégüknél. A kérdésünk arra vonatkozott, hogy ma, 2024-ben mi a legfontosabb feladata a szervezetben az IT-nak és vezetőjének. A következő opciókat adtuk:

  1. a cég üzleti céljait, a bevétel növekedését támogatni, hatékonyságot ösztönző megoldások bevezetésével 
  1. a cég biztonságos működését támogatni, az adatbiztonság, kibervédelem, általános IT security erősítésével 
  1. a cég belső, operatív hatékonyságát támogatni, a csapatok munkáját, kommunikációját összehangoló IT folyamatok bevezetésével. 

Nem sorrendet kértünk a válaszadóktól, csak osztályzatokat. A legtöbb „5-öst” a cég biztonságos működésének támogatása kapta, amit az üzlet, majd az operáció követett. 

Adtunk teret a további megfejtéseknek is, de ezek többsége érdekes módon nem hasonló stratégiai szintű célokat, inkább operatív feladatokat említett – pl. az IT problémamegoldási képességeinek nyomonkövetését, vagy az IT kollégák továbbképzését. Volt azonban, aki azt emelte ki, hogy az IT vezető felelőssége rendet vágni az egyre nagyobb bőségben elérhető, de nem mindig hasznos technológiák között, és eldönteni, mi is kell a cégnek.  

A CIO az átlag felett teljesít, a kolléga nem ezt érzi 

Kollaboráció, tudásmegosztás, időhatékonyság, ügyfélkiszolgálás, adatokra alapozott döntések: ha a vállalatot ezek fejlesztésével lehetne előre mozdítani, milyen sorrendet állítana fel közöttük? A kérdést már egyértelműen a CIO-k menedzseri énjét megszólítva tettük fel. 

Az élen a kollaboráció, majd az adatvezérelt döntések megalapozása végzett, szorosan együtt az időhatékonységgal, megjegyzésként pedig többen kiemelték, hogy minden vezető adatokra alapozva igyekszik igyekszik döntéseket hozni. Megkérdeztük, mennyire értenek egyet az állítással, hogy saját vállalatuk e fenti területeket támogató digitális megoldások, platformok használatában a hazai átlag felett teljesít. Beszélgetőtársaink fele teljes mértékben vagy inkább egyetértett ezzel. 

Bár egy ilyen szűk merítésű mélyinterjú-sorozat eredményeit természetesen nem fair összehasonlítani egy országos, reprezentatív kutatás eredményeivel, de mégis: amikor a tavaszi Nagy Produktivitás Körképünkben ugyanerről magukat a dolgozókat, azaz e platformok használóit kérdeztük, némileg más képet kaptunk a magyar cégek digitális felkészültségéről. Abból ugyanis az derült ki, hogy a magyar vállalatok mindössze 22%-a működtet legalább hármat a fenti, produktivitást támogató platfomokból, eszközökből. 

CIO-interjúink most is zajlanak, azon dolgozunk, hogy felmérésünkben minél több magyar IT vezető részt vehessen. Ha szeretne csatlakozni, látogasson el CIO Budapest konferencián a META-INF standjához, és adjon egy névjegyet kollégánknak!

Author

Eszter Kecskés D.
Head of Business Development

Social Share Buttons

Rendszerek és emberek

November 5, 2024
Rendszerek és emberek

Ez a bejegyzés több mint 1 éve frissült utoljára, a tartalom bizonyos elemei elavultak lehetnek.

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt. A beszélgetésünk apropója egy felmérés volt, amiben CIO-kat és technológiai vezetőket kérdeztünk, mit gondolnak a produktív munkavégzésről, cégük belső működéséről és saját szerepükről a szervezetben.

A felmérés tavaszi, országos, reprezentatív kutatásunkat, a Nagy Produktivitás Körképet egészíti ki, melyben 1000 magyar fehérgalléros dolgozót kérdeztünk hasonló témákban. A CIO-kat szondázó, mostani kutatásunk egészen az év végéig tart, hogy ennek eredményét is minél több válasszal tehessük reprezentatívvá. (A felméréshez ITT lehet csatlakozni, mindenkit várunk szeretettel!)

Addig is ízelítőül megosztunk néhány érdekes tanulságot az eddig lefolytatott közel két tucat interjúból. Beszélgetőtársaink között akadt nagy webáruház, globális tanácsadó cég és közmű vállalat informatikai vezetője éppúgy, mint gyógyszeripai, FMCG és média vállalat CIO-ja.

CIO vagy? Mi a szupererőd?

A klasszikus felfogás szerint a CIO az a menedzser, akit elsősorban kiemelkedő technológiai tudása emel a vezetői pozícióba. De vajon mennyire helytálló ez 2024-ben? Megkérdeztük, melyik az a három tulajdonság, ami egy sikeres CIO-t jellemez. Ezek voltak a választási lehetőségek: analitikus vagy szintetizáló látásmód, komplexitás átlátása, kiemelkedő intelligencia, empátia, kiváló kommunikációs képesség, szervezési képesség, kreativitás.

A válaszok alapján a CIO elsőszámú szuperereje a komplexitás átlátása, ami nem meglepő egy olyan szerepkörben, ahol rengeteg rendszer, folyamat és ember működését kell kézben tartani. Ezt követően az analitikus látásmódot, és a szervezőképességet említették a legtöbben. Azaz összességében olyan képességeket, amelyek a szervezet más vezetőire is könnyen vonatkoztatható, általános menedzseri erényeket képviselnek.

Rendszerek vagy emberek?

Érdekes, hogy a kiváló kommunikációs képességet jelentősen többre értékelték (ez a skill a  középmezőnyben kapott helyet), mint az utolsóként említett kiemelkedő intelligenciát. Amikor pedig azt kérdeztük tőlük, munkájuk során mivel foglalkoznak többet, rendszerekkel vagy emberekkel, csaknem háromnegyedük az utóbbit említette. 

Ennél is izgalmasabb, hogy a „Kettő közül melyikre szeretne több időt fordítani a jövőben?” kérdésre ugyancsak az emberekre esett a legtöbb választás. Bár e válaszok egyelőre nem tekinthetők reprezentatívnak, mégis sejtetnek valamit a CIO új szerepköreiről, melyek között az infrastruktúra, technológia uralása mellett egyre  fontosabbá válik az emberekkel való kapcsolatépítés a szervezeten belül. Akadt olyan is, akit a „szakmától” mára olyannyira elvon az új szerep, hogy – saját szavaival – ma már „van egy kis honvágya” a rendszerek iránt.

Nem mindig értik egymást a vezetők

A Nagy Produktivitás Körkép egyik meglepő tanulsága volt, hogy gyakran hiányzik a szervezeten belüli közös nyelv. Az ott megkérdezett munkatársak csaknem negyede úgy érzete, nem tudják megértetni magukat az IT feladatokat ellátó kollégákkal. Olyan, mintha „odaát” egyszerűen más nyelvet beszélnének. 

A nyelvi nehézségeket mindenki a maga szintjén érzi: a beszélgetéseinken résztvevő CIO-k több mint egyharmada vallotta be, hogy gyakran ő is nehezen ért szót vezetőtársaival. Elsősorban a pénzüggyel, majd a jogi és compliance osztállyal – vélhetően részben azért, mert a felmérés alapján egy CIO-nak velük akad a legtöbb dolga a hétköznapokon. Előbbivel az elkölthető  büdzsé kapcsán, utóbbival egyéb engedélyezési kérdésekben. 

Bár volt, aki a társvezetők informatikai tájékozottságának hiányában látja a problémát, találkoztunk konstruktívabb véleménnyel is: „Az üzletnek nyitottnak kell lennie az IT kifejezéseire, és fel kell szednie egy-két kifejezést, az IT-snak viszont beszélnie kell az üzlet nyelvét.

„A CEO hozza az igényeket, a CIO a megoldásokat”

Egy beszélgetőtársunk ezzel a tételszerű mondattal fogalmazta meg, mi a munkamegosztás az üzlet és az IT között a saját cégüknél. A kérdésünk arra vonatkozott, hogy ma, 2024-ben mi a legfontosabb feladata a szervezetben az IT-nak és vezetőjének. A következő opciókat adtuk:

  1. a cég üzleti céljait, a bevétel növekedését támogatni, hatékonyságot ösztönző megoldások bevezetésével 
  1. a cég biztonságos működését támogatni, az adatbiztonság, kibervédelem, általános IT security erősítésével 
  1. a cég belső, operatív hatékonyságát támogatni, a csapatok munkáját, kommunikációját összehangoló IT folyamatok bevezetésével. 

Nem sorrendet kértünk a válaszadóktól, csak osztályzatokat. A legtöbb „5-öst” a cég biztonságos működésének támogatása kapta, amit az üzlet, majd az operáció követett. 

Adtunk teret a további megfejtéseknek is, de ezek többsége érdekes módon nem hasonló stratégiai szintű célokat, inkább operatív feladatokat említett – pl. az IT problémamegoldási képességeinek nyomonkövetését, vagy az IT kollégák továbbképzését. Volt azonban, aki azt emelte ki, hogy az IT vezető felelőssége rendet vágni az egyre nagyobb bőségben elérhető, de nem mindig hasznos technológiák között, és eldönteni, mi is kell a cégnek.  

A CIO az átlag felett teljesít, a kolléga nem ezt érzi 

Kollaboráció, tudásmegosztás, időhatékonyság, ügyfélkiszolgálás, adatokra alapozott döntések: ha a vállalatot ezek fejlesztésével lehetne előre mozdítani, milyen sorrendet állítana fel közöttük? A kérdést már egyértelműen a CIO-k menedzseri énjét megszólítva tettük fel. 

Az élen a kollaboráció, majd az adatvezérelt döntések megalapozása végzett, szorosan együtt az időhatékonységgal, megjegyzésként pedig többen kiemelték, hogy minden vezető adatokra alapozva igyekszik igyekszik döntéseket hozni. Megkérdeztük, mennyire értenek egyet az állítással, hogy saját vállalatuk e fenti területeket támogató digitális megoldások, platformok használatában a hazai átlag felett teljesít. Beszélgetőtársaink fele teljes mértékben vagy inkább egyetértett ezzel. 

Bár egy ilyen szűk merítésű mélyinterjú-sorozat eredményeit természetesen nem fair összehasonlítani egy országos, reprezentatív kutatás eredményeivel, de mégis: amikor a tavaszi Nagy Produktivitás Körképünkben ugyanerről magukat a dolgozókat, azaz e platformok használóit kérdeztük, némileg más képet kaptunk a magyar cégek digitális felkészültségéről. Abból ugyanis az derült ki, hogy a magyar vállalatok mindössze 22%-a működtet legalább hármat a fenti, produktivitást támogató platfomokból, eszközökből. 

CIO-interjúink most is zajlanak, azon dolgozunk, hogy felmérésünkben minél több magyar IT vezető részt vehessen. Ha szeretne csatlakozni, látogasson el CIO Budapest konferencián a META-INF standjához, és adjon egy névjegyet kollégánknak!

Szerző

Kecskés D. Eszter
Head of Business Development

Megosztás