Nyeregből a fellegekbe...

Challenges

A digitális forradalom megjelenésével a közösségi kerékpározás egyre népszerűbb lett, a Csepel Zrt.-nek pedig szüksége volt egy olyan jegykezelő rendszerre, amely karbantartja a kerékpárok logisztikáját és szervizelését. 

BIKA vs Jira

A MOL Bubi 1.0 idejében használt BIKA egy gyenge frontend-backend rendszerrel működött, amelyet az igények rohamos megváltozása is nehezített. A változtatások lassúsága miatt a cég gyakran kifutott az időből egy-egy hibajegy kezelését illetően. A rendszer ugyan lehetőséget biztosított a szűrésre és a táblázatok, kimutatások készítésére, viszont ezek kezeléséhez komolyabb felhasználói szintű tudás kellett, így egy-egy projekt hetekig állt a megfelelő szakemberek és fejlesztők hiányában.

A Jirának ezzel szemben az egyik legnagyobb előnye a rugalmasság. A Csepel Zrt. a vállalat működésére igazíthatja a rendszert, anélkül, hogy ehhez több fejlesztő segítségét kellene igénybe venni. A Jira egy olyan felületet biztosít, amelyben könnyen testreszabható minden beállítás, mint például a cég esetében egy-egy állomás-hibajegy megnyitásának időpontja, vagy az éjszakai üres állomások hibajegyének felfüggesztése. Ezeket a korrekciókat és egyéni beállításokat a cég teljesen a saját képére formálta a vállalat IT részlegének segítségével. 

“Nagyszerű érzés, amikor a Csepel Zrt. és a BKK hosszas egyeztetések után végleges döntést hoz egy változtatásról, és a Jira segítségével az akár már másnap délelőtt bevezetésre kerül” - Mozsolits Róbert, Csepel Zrt.

Teljesítménymutatók és kihívások

  1. Állomások telítettsége: A biciklik folyamatos elérhetősége nagy kihívást jelent, hiszen rendkívül magas a bérlések száma. Az állomásokat két különféle csoportba osztályozta a BKK, amelyek állandó monitorozást igényelnek. Először is vannak a forgalmasabb helyeken lévő prémium állomások, amelyek esetében mindösszesen másfél óra áll rendelkezésre az üresen lévő állomás kerékpárokkal való feltöltésére. A standard állomásoknál ezzel szemben akár 3 óra is rendelkezésre áll.
  1. Bérlések: A bérlésekkel kapcsolatban az ügyfelek bármikor panaszt tudnak leadni. Ezek a panaszok egyenesen a rendszerbe érkeznek, a Jirán belül pedig lehetőség van átkategorizálni azokat. Általában a legtöbb hiba az okos lakatokkal kapcsolatos, napi 10000 bérlésnél ebből több száz darab is érkezik, így ezeket gyorsan le kell tudni kezelnie az üzemeltetőnek. 
  1. Kerékpárok: Az állomásokon és a bérléseken túl a kerékpárok esetében is rengeteg hibajegy létezik. Ezek nagy része SLA sértő hibajegy, ami a kerékpár biztonságát veszélyezteti. Ez rendkívül megnehezíti a feldolgozást, hiszen sok esetben nem valós hibáról van szó, amelyet folyamatosan ellenőrizni kell, és át kell kategorizálni az adott problémát. 

Summary

Iparág: Közlekedés

Régió: Közép-Európa

Elvárások

  • Központi, egységes hibajegy-kezelő rendszer kialakítása
  • Hatékony SLA kezelés, automatikus monitoring
  • Hibajegyek egyszerű kezelése, könnyű riportálás

Bevezetett termék(ek):

  • Jira Service Management
  • META-INF Email This Issue

Solution

Automatikus monitoring 

A rendszer a Nextbike szoftveréből API-n keresztül közvetlenül a Jirába küldi az olyan adatokat, mint például az állomás telítettsége, amelyet öt percenkénti mintavétellel követnek. A diszpécser ennek tükrében irányítja az utcán a karbantartókat. 

MOL Bubi APP

Az applikáción keresztül az ügyfelek hibajegyeket adhatnak le. A Jira segít ezeket a hibajegyeket átfordítani olyan felületre, amely alapján a diszpécser irányítani tudja a kint lévő karbantartókat és logisztikusokat. A jegykezelő rendszer segítségével könnyedén lehet felelősöket beállítani egy-egy problémához, ráadásul a feladat megoldásának folyamatát a Jira nyomon is követi. 

“A Jirában látom azt a megoldási lehetőséget, hogy a Nextbike szoftvere és a Jira felülete egy rendkívül könnyen használható, a diszpécserek életét megkönnyítő, automatikus rendszerben működjön.” - Mozsolits Róbert, Csepel Zrt.

Result

A Jira integrálása fejlesztői oldalról

Egy alap Jira Service Management bevezetésnél komplexebb, bonyolultabb és izgalmasabb projekt volt a Csepel Zrt. működésébe való Jira integráció. 

Egyrészt a beérkező hibajegyek error riportjainak feldolgozása során a felhasználók által beküldött hibajegyek e-mailben érkeznek a Jira felé egy jól strukturált adat formájában, amit utána az Email This Issue (JETI) add-onnal dolgoznak fel. Az Email This Issue mellett a komplexebb feladatokat még Jira Automation funkció támogatja meg.

A másik ilyen terület az API monitorozás, ugyanis a Nextbike API-t öt percenként hívja le a rendszer, a ScriptRunner Cloud kód segítségével. A rendszer összeveti a Nextbike API rendszerében az állomásokról, illetve a kerékpárokról tárolt adatokat, majd megvizsgálja azokat a Jirán belül található SLA-sértő jegyek tekintetében. Ezek alapján automatikusan létrehozza, frissíti, illetve lezárja a hibajegyeket, viszont a manuális felülbírálás lehetőségét folyamatosan biztosítja. 

A Csepel Zrt. esetében további kiegészítés volt a havi SLA riportok exportja. A riportok alkalmával nagyon egyedi feltételeknek a megfelelőségét kellett vizsgálni, amelyet a META-INF  az Xporter add-on segítségével állított be. A kiegészítő gyakorlatilag minden hónapban több ezer issue adatait fésüli össze egy excel függvényben. 

A projekt során nagy szerepe volt a Jira Automation funkciójának, azon belül is az automata szabályok létrehozásának, amelynek egyre nagyobb részét maga a Csepel Zrt. írja. A vállalat tökéletes példa arra, hogy a bevezetés után gyakorlatilag az ügyfél teljesen vagy nagyon nagy részben már saját maga át tudja venni a rendszer üzemeltetését, fejlesztését, illetve koordinálását.

About the client

A MOL Bubi 

A Mol Bubi 1.0 2014-ben indult, üzemeltetését a Csepel Zrt. nyerte meg. Ez egy rendkívül új, szokatlan terület volt a vállalat számára, hiszen feladatkörébe tartozott az állomások építése is, ami egyedülállónak számított Magyarországon. A cég felépítése viszonylag egyszerű, a német Nextbike szolgáltatja a szoftvert, a Csepel Zrt. a “vasakat” és az utcai munkát, a BKK pedig a tulajdonos. A MOL Bubi 1.0 rendszerében 2200 kerékpár és 76 állomás volt, amely az évek során 158-ra nőtt. Az induláskor átlagosan 2-3 ezer bérlés volt naponta, amely idővel elkezdett csökkeni. Ennek egyik oka az iszonyú körülményes regisztrálás és bérletvásárlás volt. Emellett a tömör gumi miatt nehézkes “kőtehenek” voltak a biciklik, amit nem szerettek az emberek. A cég ebben az időben a Biciklis Karbantartó (BIKA) rendszert alkalmazta, amely monitoring és ticketing funkciókkal rendelkezett. A legnagyobb problémát a változtatások bevezetése jelentette, amelyekre elég gyakran került sor az új igények felmerülése miatt. 

A cég 2020-ban búcsúzott el a fent említett régi és nehéz kerékpároktól, ekkor jelent meg a MOL Bubi 2.0, aminek az üzemeltetését szintén a Csepel Zrt. nyerte meg, viszont azóta a számok is máshogy alakultak. A rendszerben mindössze 1200 bicikli van, amire már napi 8-10 ezer bérlés esik. A rendszer ennek értelmében állandó leterheltség alatt áll, hiszen kevés a bicikli és magas a kereslet. Nagyjából 75 ezer regisztrált ügyfél van a rendszerben, általában egy hónapban majdnem 50 ezer ügyfél aktív. A MOL Bubi az utcai feladatok ellátására a Jirát használja, mint monitoring és ticketing rendszer. 

About the partner

About the product

Jira Service Management

A Jira Service Management az Atlassian szolgáltatáskezelési megoldása minden csapat számára. Segíti az IT és üzleti cspatokat azáltal, hogy minden csapatot képessé tesz minőségi szolgáltatások gyors nyújtására, átláthatóvá teszi a munkát, és felgyorsítja a munkaáramlást a fejlesztői, az IT és az üzleti csapatok között.

META-INF Email This Issue for Jira

Megkönnyíti az ügyfelei életét az e-mailre épülő kommunikáción keresztül. Javítja a help desk csapat produktivitását azzal, hogy lehetővé teszi számukra: a Jira elhagyása nélkül fogadhassanak és válaszolhassanak meg e-maileket.

Forrás: Nyereből a fellegekbe…| Magyar Atlassian Meetup #19

If you want to try out Email This Issue, check it out on the Atlassian Market Place or contact our team for further assistance!

Nyeregből a fellegekbe...

Kihívás

A digitális forradalom megjelenésével a közösségi kerékpározás egyre népszerűbb lett, a Csepel Zrt.-nek pedig szüksége volt egy olyan jegykezelő rendszerre, amely karbantartja a kerékpárok logisztikáját és szervizelését. 

BIKA vs Jira

A MOL Bubi 1.0 idejében használt BIKA egy gyenge frontend-backend rendszerrel működött, amelyet az igények rohamos megváltozása is nehezített. A változtatások lassúsága miatt a cég gyakran kifutott az időből egy-egy hibajegy kezelését illetően. A rendszer ugyan lehetőséget biztosított a szűrésre és a táblázatok, kimutatások készítésére, viszont ezek kezeléséhez komolyabb felhasználói szintű tudás kellett, így egy-egy projekt hetekig állt a megfelelő szakemberek és fejlesztők hiányában.

A Jirának ezzel szemben az egyik legnagyobb előnye a rugalmasság. A Csepel Zrt. a vállalat működésére igazíthatja a rendszert, anélkül, hogy ehhez több fejlesztő segítségét kellene igénybe venni. A Jira egy olyan felületet biztosít, amelyben könnyen testreszabható minden beállítás, mint például a cég esetében egy-egy állomás-hibajegy megnyitásának időpontja, vagy az éjszakai üres állomások hibajegyének felfüggesztése. Ezeket a korrekciókat és egyéni beállításokat a cég teljesen a saját képére formálta a vállalat IT részlegének segítségével. 

“Nagyszerű érzés, amikor a Csepel Zrt. és a BKK hosszas egyeztetések után végleges döntést hoz egy változtatásról, és a Jira segítségével az akár már másnap délelőtt bevezetésre kerül” - Mozsolits Róbert, Csepel Zrt.

Teljesítménymutatók és kihívások

  1. Állomások telítettsége: A biciklik folyamatos elérhetősége nagy kihívást jelent, hiszen rendkívül magas a bérlések száma. Az állomásokat két különféle csoportba osztályozta a BKK, amelyek állandó monitorozást igényelnek. Először is vannak a forgalmasabb helyeken lévő prémium állomások, amelyek esetében mindösszesen másfél óra áll rendelkezésre az üresen lévő állomás kerékpárokkal való feltöltésére. A standard állomásoknál ezzel szemben akár 3 óra is rendelkezésre áll.
  1. Bérlések: A bérlésekkel kapcsolatban az ügyfelek bármikor panaszt tudnak leadni. Ezek a panaszok egyenesen a rendszerbe érkeznek, a Jirán belül pedig lehetőség van átkategorizálni azokat. Általában a legtöbb hiba az okos lakatokkal kapcsolatos, napi 10000 bérlésnél ebből több száz darab is érkezik, így ezeket gyorsan le kell tudni kezelnie az üzemeltetőnek. 
  1. Kerékpárok: Az állomásokon és a bérléseken túl a kerékpárok esetében is rengeteg hibajegy létezik. Ezek nagy része SLA sértő hibajegy, ami a kerékpár biztonságát veszélyezteti. Ez rendkívül megnehezíti a feldolgozást, hiszen sok esetben nem valós hibáról van szó, amelyet folyamatosan ellenőrizni kell, és át kell kategorizálni az adott problémát. 

Összegzés

Iparág: Közlekedés

Régió: Közép-Európa

Elvárások

  • Központi, egységes hibajegy-kezelő rendszer kialakítása
  • Hatékony SLA kezelés, automatikus monitoring
  • Hibajegyek egyszerű kezelése, könnyű riportálás

Bevezetett termék(ek):

  • Jira Service Management
  • META-INF Email This Issue

Megoldás

Automatikus monitoring 

A rendszer a Nextbike szoftveréből API-n keresztül közvetlenül a Jirába küldi az olyan adatokat, mint például az állomás telítettsége, amelyet öt percenkénti mintavétellel követnek. A diszpécser ennek tükrében irányítja az utcán a karbantartókat. 

MOL Bubi APP

Az applikáción keresztül az ügyfelek hibajegyeket adhatnak le. A Jira segít ezeket a hibajegyeket átfordítani olyan felületre, amely alapján a diszpécser irányítani tudja a kint lévő karbantartókat és logisztikusokat. A jegykezelő rendszer segítségével könnyedén lehet felelősöket beállítani egy-egy problémához, ráadásul a feladat megoldásának folyamatát a Jira nyomon is követi. 

“A Jirában látom azt a megoldási lehetőséget, hogy a Nextbike szoftvere és a Jira felülete egy rendkívül könnyen használható, a diszpécserek életét megkönnyítő, automatikus rendszerben működjön.” - Mozsolits Róbert, Csepel Zrt.

Eredmény

A Jira integrálása fejlesztői oldalról

Egy alap Jira Service Management bevezetésnél komplexebb, bonyolultabb és izgalmasabb projekt volt a Csepel Zrt. működésébe való Jira integráció. 

Egyrészt a beérkező hibajegyek error riportjainak feldolgozása során a felhasználók által beküldött hibajegyek e-mailben érkeznek a Jira felé egy jól strukturált adat formájában, amit utána az Email This Issue (JETI) add-onnal dolgoznak fel. Az Email This Issue mellett a komplexebb feladatokat még Jira Automation funkció támogatja meg.

A másik ilyen terület az API monitorozás, ugyanis a Nextbike API-t öt percenként hívja le a rendszer, a ScriptRunner Cloud kód segítségével. A rendszer összeveti a Nextbike API rendszerében az állomásokról, illetve a kerékpárokról tárolt adatokat, majd megvizsgálja azokat a Jirán belül található SLA-sértő jegyek tekintetében. Ezek alapján automatikusan létrehozza, frissíti, illetve lezárja a hibajegyeket, viszont a manuális felülbírálás lehetőségét folyamatosan biztosítja. 

A Csepel Zrt. esetében további kiegészítés volt a havi SLA riportok exportja. A riportok alkalmával nagyon egyedi feltételeknek a megfelelőségét kellett vizsgálni, amelyet a META-INF  az Xporter add-on segítségével állított be. A kiegészítő gyakorlatilag minden hónapban több ezer issue adatait fésüli össze egy excel függvényben. 

A projekt során nagy szerepe volt a Jira Automation funkciójának, azon belül is az automata szabályok létrehozásának, amelynek egyre nagyobb részét maga a Csepel Zrt. írja. A vállalat tökéletes példa arra, hogy a bevezetés után gyakorlatilag az ügyfél teljesen vagy nagyon nagy részben már saját maga át tudja venni a rendszer üzemeltetését, fejlesztését, illetve koordinálását.

Az ügyfélről

A MOL Bubi 

A Mol Bubi 1.0 2014-ben indult, üzemeltetését a Csepel Zrt. nyerte meg. Ez egy rendkívül új, szokatlan terület volt a vállalat számára, hiszen feladatkörébe tartozott az állomások építése is, ami egyedülállónak számított Magyarországon. A cég felépítése viszonylag egyszerű, a német Nextbike szolgáltatja a szoftvert, a Csepel Zrt. a “vasakat” és az utcai munkát, a BKK pedig a tulajdonos. A MOL Bubi 1.0 rendszerében 2200 kerékpár és 76 állomás volt, amely az évek során 158-ra nőtt. Az induláskor átlagosan 2-3 ezer bérlés volt naponta, amely idővel elkezdett csökkeni. Ennek egyik oka az iszonyú körülményes regisztrálás és bérletvásárlás volt. Emellett a tömör gumi miatt nehézkes “kőtehenek” voltak a biciklik, amit nem szerettek az emberek. A cég ebben az időben a Biciklis Karbantartó (BIKA) rendszert alkalmazta, amely monitoring és ticketing funkciókkal rendelkezett. A legnagyobb problémát a változtatások bevezetése jelentette, amelyekre elég gyakran került sor az új igények felmerülése miatt. 

A cég 2020-ban búcsúzott el a fent említett régi és nehéz kerékpároktól, ekkor jelent meg a MOL Bubi 2.0, aminek az üzemeltetését szintén a Csepel Zrt. nyerte meg, viszont azóta a számok is máshogy alakultak. A rendszerben mindössze 1200 bicikli van, amire már napi 8-10 ezer bérlés esik. A rendszer ennek értelmében állandó leterheltség alatt áll, hiszen kevés a bicikli és magas a kereslet. Nagyjából 75 ezer regisztrált ügyfél van a rendszerben, általában egy hónapban majdnem 50 ezer ügyfél aktív. A MOL Bubi az utcai feladatok ellátására a Jirát használja, mint monitoring és ticketing rendszer. 

A partnerről

A termékről

Jira Service Management

A Jira Service Management az Atlassian szolgáltatáskezelési megoldása minden csapat számára. Segíti az IT és üzleti cspatokat azáltal, hogy minden csapatot képessé tesz minőségi szolgáltatások gyors nyújtására, átláthatóvá teszi a munkát, és felgyorsítja a munkaáramlást a fejlesztői, az IT és az üzleti csapatok között.

META-INF Email This Issue for Jira

Megkönnyíti az ügyfelei életét az e-mailre épülő kommunikáción keresztül. Javítja a help desk csapat produktivitását azzal, hogy lehetővé teszi számukra: a Jira elhagyása nélkül fogadhassanak és válaszolhassanak meg e-maileket.

Forrás: Nyereből a fellegekbe…| Magyar Atlassian Meetup #19